Türkiye'nin sinema sitesi Sinemalar.com

Douglas Sirk

Magnificent Obsession Fragmanı
Douglas Sirk profil resmi Facebook'ta Paylaş
Ekle
9.1/ 10
9 oy
1 kullanıcının favorisi

Douglas Sirk

Almanya

26 Nisan 1897

14 Ocak 1987

Biyografisi

Hans Detlef Sierck, bilinen adıyla Douglas Sirk (1897-1987) Alman yönetmen.

Danimarka kökenli bir ailenin çocuğu olarak Hamburg'da doğdu. Eğitimini tamamladıktan sonra gazeteci olarak çalıştı. Bir süre Danimarka'da yaşadı, 1923’te Almanya’ya yerleşti. Hamburg, Miinih ve Je-na’da tiyatro bilimleri okudu. 30’lu yılların ortasına kadar sahne oyuncusu ve tiyatro müdürü olarak isim yaptı. Sierck Nasyonal Sosyalizmi reddettiğini hiçbir zaman saklamadığı halde, 1934’te Ufa film şirketinden, sinema yönetmenliği yapması için bir teklif aldı. 1935-37: Ufa Filmleriyle Başarılar Yanlış anlamalar üzerine kumlu bir yergi komedisi olan ilk filmi April, April’den (Nisan, Nisan, 1935) sonra Sierck Ufa şirketi için, aralarında Willy Birgel ile Lil Dagover gibi, seyirciler üzerinde mıknatıs etkisi yaratan ünlü oyuncuların rol aldığı, Schlussakkord (Son Akor, 1936) adlı melodramı ve başta Zaran Leander’i film yıldızlığına çıkarttığı Zu Neuen Uf em (Yeni Sahillerde, 1937) ve La Habanera adlı iki yapıt olmak üzere, çok başarılı filmler çevirdi. Sierck 1937 yılında politik nedenlerle Almanya’dan ayrıldı. Fransa ve Hollanda Üzerinden ABD’ye gelerek adını Douglas Sirk olarak değiştirdi. 1944: Hollywood’da Adını Duyurması Kendisine önerilen çok sayıda film projesi gerçekleşmeyince. Sirk, önce senaryo yazan olarak hayatını kazanmaya çalıştı. Ancak 1943 yılında Metro-Goldwyn-Mayer (MGM) için Hollyvvood’da ilk projesini gerçekleştirebildi. Hitler’s Madman (Hitler’in Celladı) adlı filmi Böhmen/Maehren eyaletleri Reichs protektör yardımcısı Reinhard Heydrich’i konu almaktadır. Bir sonraki filmi Summer Storm (Yaz Fırtınası, 1944) ile Sirk ABD’de ilk başarısına ulaştı. Sonraki filmleri de seyircinin zevkine tam uymakla beraber, Sirk bununla yetinmeyip filmin konusuna yaşadıktan dönemle ilgili eleştirel düşüncelerini serpiştirdi. Sirk’in 1949’da Almanya’ya dönüşü hatalı bir karardı; kendi ifadesine göre, insanlann Nasyonal Sosyalizm dönemindekinden farklı herhangi bir bilinç değişmesine uğramadıklarını tespit etmişti. Sirk Hollywood’a dönerek Universal Studios ile çalışmaya başladı. 1954’den Sonra: Hollywood’da İkinci Kez Başarıyı Yakalaması 50’li yıllarda nispeten daha az başarılı olan birkaç film çektikten sonra, Sirk, The Magnificenl Obsession (Mukaddes Istırap, 1954) ile bir dizi başarılı melodramın ilkine imza attı. Bu filmde olduğu gibi, sonraki pek çok filminde de başrolü üstlenen Rock Hudson’un kariyeri üzerinde, Sirk’in çok büyük ve olumlu etkisi oldu. Çoğu zaman son derece klişeleşmiş olan bu filmlerde Sirk konunun inanılabilirliğinden çok, toplumsal eleştiriye önem veriyordu. Bu film türü için yönlendirici olan, ifade gücü açısından etkili bir film ve renk dili geliştirdi. Örneğin All that Heaven Allows (Aşktan Kaçılmaz/Her Şey Senin için, 1955) adlı filmin finalinde, başrol oyuncusu Jane Wyman, bütün aksiliklere karşın, daha genç olan sevgilisinin yanında kalmaya karar verdiğinde, rüzgârın salladığı ağaçlar genç kadının içindeki fırtınaları temsil eder. Sirk’in son filmi Imitalion of Life (Sahte Mutluluk/Zehirli Hayat, 1959) aynı zamanda ticari açıdan da yönetmenin en başarılı yapıtı oldu. Bu filmin çekim çalışmaları tamamlanınca, Sirk sinema işinden çekilip İsviçre’ye yerleşti. Ondan sonra sadece bir defa, My Life for Zarah Leander (1986) adlı filmde oyuncu olarak, sinemayla teması oldu. Ertesi yıl, 89 yaşında İsviçre'nin Lugano şehri yakınlarında Rugiviala’da hayata gözlerini yumdu.

Devamı
Gizle

Katkıda Bulunduğu Son 8 Yapım

Hepsini Göster
Tüm yorumlar (1)
Avatar
FORHAN (Dublör) | 16 Kasım 2016, 23:37

Sinema tarihinin başarılı yönetmenlerinden. Sinemanın melodram ustalarından biri .

Cevap Yaz
0
1
FORHAN (Dublör) | 6 Aralık 2016, 11:14

Güzel bir yazı olmuş ,teşekkür ederim .

0
0
AliceAdams (Dublör) | 6 Aralık 2016, 09:38

Bütün klasik anlatı sineması zaten biraz veya genelde melodramdır,insanların güdülerine hitap eder.Melodram 14. ve 15.yy'lardaki masallar,halk şarkıları ve din ile başlar.Orta Çağ'daki sözlü anlatı geleneği insanların hristiyanlığa bağlı yaşaması,dini değerleri benimsemesi için kullanılıyor.İyilik,erdem,sadakat gibi.Bunlar günümüz melodramlarını etkileyen en önemli öğeler.Mesela bir klasik anlatı filminde karakter hep iyidir ve iyi olduğu için sürekli ödüllendirilir.Melodram zaten Avrupa kökenli.Fransız İhtilali,Sanayi Devriminin falan günümüz melodramlarının oluşmasında etkileri var.Sanayi Devrimi ile aile kavramı,Fransız ihtilali ile iyi-kötü çatışması gibi.Melodramda Avrupa'dan Amerika'ya göç eden yönetmenlerle gelişiyor.D.W. Griffith ise temel olarak oluşturan yönetmen.Douglas Sirk ise melodramı iyi kullanan bir yönetmen fakat filmlerinde parlaklığın ve ihtişamın altında bir yıkıcılık yaratıyor.İçeirkte klasik anlatının kurallarına uyar fakat üslupta kalıpları kırar.Filmlerinde ideolojik karşıtlıkları işler.Her Şey Senin İçin filminde 50'lerin Amerikası'nın konfornizm ve ahlaksızlığını gösterir.Filmde Hollywood cilasını Amerikan halkının tabularına karşı kullanmıştır.

0
0
Görüşleriniz