Türkiye'nin sinema sitesi Sinemalar.com

Matruşka Filmler

Matruşka Filmler
11 Ocak 2010

İstanbul Modern Sinema, Marmara Üniversitesi İletişim Fakültesi ile işbirliğiyle, 14-31 Ocak tarihleri arasında Türk sinemasında gizli kalmış bir tür olan “meta-sinema”ya odaklanıyor. “Matruşka Filmler” adlı program, sinemanın büyülü dünyasının perdesini aralayarak, film ekibinin ruh durumunu, film yaratımının sıkıntılarını, film endüstrisinin iç yüzünü, yani “sinema”yı konu alan filmlere yer veriyor. Çekim yöntemlerini ve hilelerini de açığa vuran bu film türü, seyircide de film izlediğine ilişkin bir farkındalık yaratıyor.


“Matruşka Filmler” başlıklı programda; Yavuz Özkan’ın Filim Bitti, Atıf Yılmaz’ın Hayallerim, Aşkım ve Sen, Yavuz Turgul’un Aşk Filmlerinin Unutulmaz Yönetmeni, Ömer Kavur’un Gece Yolculuğu, Oğuzhan Tercan’ın Uzlaşma, Nuri Bilge Ceylan’ın Mayıs Sıkıntısı ve Murat Şeker’in İki Süper Film Birden başlıklı filmleri yer alıyor.


Yönetmen Yavuz Özkan, başrollerini Kadir İnanır ve Zeliha Berksoy’un paylaştığı 1989 yapımı Filim Bitti adlı çalışmasında, sinemanın koşullarını, oyuncular ve yönetmen arasındaki ilişkileri gözler önüne sererek, gerçek yaşamla sinema arasındaki gelgitleri yansıtıyor.


Atıf Yılmaz, Türkan Şoray ve Oğuz Tunç’un oynadığı 1987 yapımı Hayallerim, Aşkım ve Sen’de Yeşilçam karakterlerinin ön planda olduğu, çeşitli sinema yaklaşımlarının eleştirildiği, şaşırtıcı bir film sunuyor.


Yavuz Turgul’un, sinemamızın belli bir dönemindeki yönetmen tipini ve sinemada değişen eğilimleri trajikomik biçimde ele alan Aşk Filmlerinin Unutulmaz Yönetmeni’nde Şener Şen’in oyunculuğuyla Haşmet Asilkan belleklerde yer ediniyor.


Ömer Kavur’un, Aytaç Arman ve Macit Koper’in rol aldıkları Gece Yolculuğu adlı filmi, yönetmen Ali’nin yeni filmine mekân aramak üzere çıktığı yolculukla, seyirciyi sinemacıların dünyasına götürüyor.


Oğuzhan Tercan, Halil Ergün ve Berhan Şimşek’in rol aldıkları 1991 yapımı Uzlaşma’da, gazeteci Abdi İpekçi suikastını konu alıyor ve yaşanmış bir olayı ilgi çekici bir kurguyla ama gerçeklere sadık kalarak aktarıyor.


Nuri Bilge Ceylan, aslında Kasaba filminin bir çeşit kamera arkası olan 1999 yapımı Mayıs Sıkıntısı’nda anlattığı öyküleri film-içinde-film çekimiyle birleştiriyor, sanki iç içe geçmiş iki film izlenimi veriyor.


Murat Şeker, 2006 yapımı İki Süper Film Birden başlıklı filminde senaryosuz, oyuncusuz, deneysel filmini çekmek isteyen sinema âşığı, makyavelist Necati Tüfenk’i konu alarak, genç sinema tutkunlarının, özellikle günümüz “X Kuşağı”nın dünyasını akıcı ve eğlenceli bir gerçeklikle veriyor.


“Türk Filmlerinde Meta-sinema” başlıklı bir söyleşi


“Matruşka Filmler” programı kapsamında 16 Ocak Cumartesi günü saat 15.00’te İstanbul Modern Sinema’da “Türk Filmlerinde Meta-sinema” başlıklı bir söyleşi gerçekleştirilecek. Türk sinemasının kendine bakışı, kendini nasıl eleştirdiği ve “meta-sinema” kavramının Türk filmleri üzerinden tartışılacağı söyleşinin konuşmacıları Elif Kurtoğlu (Marmara Üniversitesi İletişim), Prof. Dr. Şükran Esen (Marmara Üniversitesi İletişim) ve Murat Şeker (Yönetmen).

Tüm yorumlar (3)

Avatar
factual (Jön) | 18 Ocak 2010, 13:14

gerçekten ilginç ama ben de ilk defa duydum böyle bir şey olduğunu..

Cevap Yaz
0
0
sevendays (Profesyonel) | 13 Ocak 2010, 21:00

vay değişikmiş harbiden teşekkürler       =)

Cevap Yaz
0
0
ragazza (Artist) | 13 Ocak 2010, 07:25

Ne diyelim hayırlı olsun. Bu habere de kimse yorum yapmamış.

Cevap Yaz
0
0
Görüşleriniz