Türkiye'nin sinema sitesi Sinemalar.com

Abbas Kiyarüstemi

Sevmek Gibi Fragman
Abbas Kiyarüstemi profil resmi Facebook'ta Paylaş
Ekle
8.2/ 10
50 oy
56 kullanıcının favorisi

Abbas Kiyarüstemi

İran

22 Haziran 1940

4 Temmuz 2016

Abbas Kiarostami 

Biyografisi

Abbas Kiyarüstemi (1940-2016) İranlı yönetmen, senarist ve yapımcı. 1970'ten 2012'ye dek 40'tan fazla kısa film, belgesel ve uzun metrajlı filmler yapıp yöneten Kiyarüstemi, İran Yeni Dalga akımının ve dünya sinemasının en saygı duyulan isimlerinden bir tanesi olmuştur. Özellikle Köker Üçlemesi, Kirazın Tadı ve Rüzgar Bizi Sürükleyecek filmleriyle dikkat çekti ve eleştirel başarı kazandı.

İran sinemasında 1969'da Dariush Mehrjui'nin Gav filmiyle başladığı kabul edilen ve Füruğ Ferruhzad, Sohrab Şahit Sales, Behram Beyzayi ve Perviz Kimyavi gibi yönetmenlerin de dahil olduğu İran Yeni Dalgası akımının en önde gelen isimlerinden biri olarak profesyonel sinemaya 70'lerin başında kısa filmlerle başladı. Bu akım yönetmenlerinin belirgin ortak özelliklerinden bazıları, şiirsel diyaloglar ve politik ve felsefi konularla ilgili alegorik hikaye anlatma tarzıdır. 1970'li yıllarda çok sayıda kısa filmin yanında 1977'de Gozaresh (The Report) adlı uzun metrajlı filmi de çekti. 1987'de çektiği Khane-ye doust kodjast? (Where is the Friend's Home?) filmi, Locarno Film Festivali'nde Bronz Leopar ödülünü kazandı.

1990'da çektiği Yakın Çekim (Close-Up) filminde gerçek bir hikayeyi gerçek kişilerle ve belgesel tarzındaki anlatımıyla büyük başarıyla sinemaya aktarmıştır. 1997 yapımı Kirazın Tadı (Taste of Cherry, Tam-e gilas) filmiyle Cannes Film Festivali'nde Altın Palmiye'nin sahibi olmuştur. 2010'da ilk kez İran dışında Certified Copy adlı filmi çekti ve başrolde Juliette Binoche oynadı. Bu filmi 2012'de Japon prodüksiyonu Like Someone in Love izledi. Bu film, Kiyarüstemi'nin kariyerinin son filmi oldu.

2016'nın başlarında geçirdiği iç kanama nedeniyle komaya giren ve hastaneye kaldırılan Kiyarüstemi'nin kolon kanseri olduğu açıklandı. Haziran ayında tedavi için Paris'e gitti, ancak kısa süre sonra, 4 Temmuz 2016'da burada hayatını kaybetti. Cenazesi 10 Temmuz günü İran'ın Lavasan kentindeki Tok Mazra'e Mezarlığı'nda toprağa verildi. Ölümünün ardından başta İranlı diğer ünlü yönetmenler Muhsin Mahmelbaf ve Asghar Farhadi olmak üzere sinema dünyasının birçok önemli ismi taziyelerini sundu.

1969'da evlenip 1982'de boşandığı Parvin Amir-Gholi ile evliliğinden Ahmed (d. 1971) ve Bahman (d. 1978) adlı iki erkek çocuğu olmuştur.

Kiyarüstemi, filmlerinde çocuk kahramanlar kullanması, belgesel tarzı hikaye anlatımı kullanması, kırsal bölgelerde geçen hikayeler anlatması, arabaların içinde geçen diyaloglara yer vermesi ve bunları genelde sabit kamerayla çekmesiyle tanınır. Filmlerindeki diyaloglarda, film adlarında ve filmlerinde işlediği temalarda İran şiirinden yararlanması da, yönetmenin belirgin özelliklerinden bir diğeridir. Çoğunlukla senarist, kurgu sorumlusu, sanat yönetmeni ve yapımcı olarak çalışmış olmakla birlikte, şairlik, fotoğrafçılık, ressamlık, çizerlik ve grafik tasarımcılığı da yapmıştır.

Devamı
Gizle

Katkıda Bulunduğu Son 8 Yapım

Hepsini Göster
Tüm yorumlar (8)
Avatar
FilmHistorian (Amatör) | 18 Ağustos 2016, 21:41

Yakın Plan (Close-Up) bana göre Kiarostami'nin kariyerindeki ilk başyapıtı idi.. 1990'lar Dünya sinemasına Yakın Plan (1990), Kirazın Tadı (1997) ve Rüzgar Bizi Sürükleyecek (1999) gibi üç başyapıt kazandıran , son 25 yıldır İran sinemasını Cannes,Venedik,Locarno önemli film festivallerinde başarı ile temsil etmiş, Roberto Rossellini ödülü, Federico Fellini altın madalyası, Akira Kurosawa ödülü, François Truffaut ödülü kazanır ve böylece sinemasını Avrupa ve diğer kıta insanları ile daha da bütünleşmesini sağlamıştır.. 1999'da yapılan iki uluslararası eleştirmen anketinde, 1990'ların en önemli sinema yönetmeni seçilmiştir... Yönetmen filmlerinde sıklıkla ülkesinin taşra bölgesini çekim için kullanmış olduğunu,çocuk kahramanları tercih ettiğini, belgesele yakın tarzda çekim yaptığını görebiliriz..Yönetmen yaşam ve ölüm temalarının ile birlikte değişim ve devamlılık kavramlarını da sıklıkla kullanmıştır.. Kiarostami'nin yönettiği filmlerde kendine has bir tekniği de vardır, minimalist anlayış ile vurgulanması gereken noktaları göstererek elenmesi gereken yerleri elemek üzerine kuruludur,, yönetmenin filmleri önemli oranda belirsizlik içermektedir.. Basitlik ve karmaşıklığı harmanlayan yönetmen, ayrıca filmlerinde sıklıkla kurgu ve kurgu dışı öğelere de yer vermiştir.. Ek olarak şu sinemacıların Kiarostami için söyledikleri Kiarostami'nin sinemacılığının ne derece büyük olduğunu göstermektedir : Akira Kurosawa : "Sözcükler olanlarla ilgili duygularımı anlatmaya yetmez. Satyajit Ray'in ölümü beni epey kederlendirmişti. Ancak Kiarostami'nin filmlerini gördükten sonra, bize onun yerini dolduracak doğru insanı gönderdiği için Tanrı'ya şükrettim '' Martin Scorsese : ''Kiarostami, sinemadaki en üst düzey sanatsal yeteneği temsil ediyor '' ..

Cevap Yaz
0
0
FilmHistorian (Amatör) | 18 Ağustos 2016, 21:40

Abbas Kiarostami (1940-2016) İran Yeni Dalga akımının Jafar Panahi ve Mohsen Makhmalbaf ile birlikte önde gelen yönetmenlerinden biri ve İran sinemasının uluslararası alanda en popüler ismi idi.. Usta sanatçının 15 adet uzun metraj sinema filmi yanı sıra önemli sayıda kısa filmi ve belgesel filmi mevcuttur..
Yönetmen ilk ciddi anlamda çıkışını ise 1987 tarihli filmi Where is the Friend's Home? ile yapmış olup , film Locarno Fİlm Festivali'nde 3 ödüle erişmiştir.. 1990 yılında yönettiği Close-Up ise yönetmenin bana göre ilk başyapıtı olup İstanbul Film Festivali'nde Fipresci ödülü kazanmıştır.. Sight & Sound sinema dergisinin 2012 yılın tüm zamanların en iyi filmleri anketinde Close-up eleştirmenlerin listesinde 43.sırada, yönetmenlerin listesinde 37.sırada yer alarak 1990'lar sinemasını temsil eden önemli filmlerden biri olduğunu kanıtlamıştır.. 1992 yapımı Life, and Nothing More adlı çok başarılı filminden 2 yıl sonra gene bir başka çok başarılı filmi Through the Olive Trees'i yönetir, film Sao Paulo ve Valladolid film festivallerinde ödül kazanır..
Kiarostami'nin zirve yılları devam etmektedir ve 1997 yılında ikinci başyapıtı Taste of Cherry ile 1990'lar Dünya sinemasına müthiş bir eser armağan eder ve Taste of Cherry , Cannes Film Festivali'nde Altın Palmiye ödülüne layık görülür ( Imamura'nın The Eel filmi ile ödülü paylaşır).. Yönetmenin bir sonraki başyapıtının gelmesi ise fazla sürmemiştir, 1999 Yılında yönettiği The Wind Will Carry Us sanatçının katıksız olarak üçüncü şaheseri olur , Venedik Film Festivali'nden üç adet ödülle döner.. 2002 yılında yönettiği başarılı Ten filminin ardından yönetmen İtalya'da geçen bir hikayeyi beyazperdeye aktarmayı seçerek 2010 yılında kariyerindeki en iyi beş filmden biri olan Certified Copy'i çeker.. Filmin baş rol oyuncusu Juliette Binoche ise Cannes'de en iyi kadın oyuncu ödülü kazanır..
Kiarostami, sadece İran sinemasının değil Dünya sinemasının son 30 yılında yaratıcılığı,vizyonu,yeteneği ve orijinalliği adından sıkça söz ettirmiş , gerçek bir Usta idi..
Şahsen çok sevdiğim bir yönetmenin vefatını bayram arefesinde öğrenmek benim için acı verici olsa da en azından Yedinci Sanat'a son derece orijinal ve güzel filmler kazandırmış böyle bir yönetmenin eserleri ile daima hatırlanacak olması O'nun ailesi,sevenleri için gurur verici olsa gerek ..

Cevap Yaz
0
0
BeyzaY (Figuran) | 31 Ağustos 2013, 19:20

Kendi deyimiyle ''Batının tekniğiyle Doğunun duygusallığını harmanlayan Kiarostami'nin filmleri normal hayattan daha yavaş ilerler.Hen yeni sinemanın önünü açması hem de yeni yönetmenler eğitmesi nedeniyle çağdaş İran sinemasının önderi sayılır.

Cevap Yaz
0
2
baran34 (Profesyonel) | 2 Temmuz 2013, 14:36

Ekmek ve Sokak (nan ou kuche) adlı ilk kısa filmini seyrettiğimde ne denli ufkunun açık olduğunu sezinlediğim usta...

Cevap Yaz
0
0
salaam (Amatör) | 4 Aralık 2012, 20:06

Hayatın içinden doğal, her film bitince işte gerçek sinema böyle olur dedirten yönetmen.

Cevap Yaz
0
0
Görüşleriniz