Türkiye'nin sinema sitesi Sinemalar.com

Yavuz Özkan

Maden Film Özeti
Yavuz Özkan profil resmi Facebook'ta Paylaş
Ekle
6.6/ 10
15 oy
5 kullanıcının favorisi

Yavuz Özkan

Türkiye

1 Nisan 1942

Biyografisi

Yavuz Özkan, 1942\'de Yozgat\'ta doğdu. 1962-1965 yılları arasında Kütahya\'daki bir madende işçi olarak çalışan Özkan, 1965/ 1966 yıllarında dergi ve gazeteler yayınladı. Daha sonra tiyatro oyunları yazdı ve yönetti. Kocaeli Tiyatrosu\'nun kurucuları arasında yer aldı. Bu topluluk dağılınca Dostlar Tiyatrosu\'nda ve Töb-Der\'de oynadı.

1970\'lerin başında kısa filmler çekerken bir taraftan da senaryo denemeleri üzerinde çalışıyordu. 1971/1974 yıllarında televizyon hikayeleri ve senaryoları yazdı. 1974\'te \'Vardiye\' adlı belgesel filmle yönetmenliğe başlayan Özkan, aynı yıl \'Yarış\' adlı filmi yöneten sanatçı çıkışını, 1978\'de beyazperdeye aktardığı \'Maden\' adlı filmle yaptı. 1978\'de 18. Antalya Film Festivali\'nde \'En İyi Film\' ödülünü alan \'Maden\'in aynı yıl katıldığı diğer etkinlikler ise; İsviçre\'deki Uluslararası Locarno Film Festivali, İngiltere\'deki Londra Film Şenliği, Polonya, Romanya ve Macaristan\'daki Türk Filmleri Haftası, Hindistan, Belgrad ve Kahire Uluslararası Film Festivali ile Tunus Film Festivali. Film sansasyonel bir etki yarattı ve hem Türkiye\'de hem yurt dışında birçok ödül kazandı. 1979\'da Demir Yol\'u yönetti.

1980\'de Paris\'e gitti ve yedi yıl süreyle oyuncu, yönetmen ve yazar olarak çalıştı. Fransız televizyonu FR3 için iki televizyon filmi yönetti. Philippe Nuil\'in Suyun Altındaki Ağaç (The Tree Under the Water) filminde oynadı. 1987 yılında Türkiye\'ye döndü. Düzenli olarak her yıl bir film çekti: Yağmur Kaçakları, Umut Yarına Kaldı, Filim Bitti, Büyük Yalnızlık, Ateş Üstünde Yürümek, İki Kadın, Bir Sonbahar Hikayesi, Bir Kadının Anatomisi, Bir Erkeğin Anatomisi ve son olarak Hayal Kurma Oyunları. Bu filmler de yurt içinde ve yurt dışında çeşitli ödüller kazandı. Filmleri Fransa, Almanya, Hollanda, Japonya, Kanada, Avustralya, A.B.D., Mısır, Tunus ve İskandinav ülkelerinin ticari sinema salonlarında ve televizyonlarında gösterildi. Çeşitli ülkelerdeki konferanslara ve toplantılara davet edildi ve bunların çoğuna katıldı.

Özkan\'ın senaryosunu yazıp, 1994\'te yönettiği \'Bir Sonbahar Hikayesi\' adlı çalışması, 1994\'te Adana Film Festivali\'nde \'En İyi Film\', 6. Ankara Film Festivali\'nde \'En İyi Yönetmen\' ve \'En İyi Senaryo\' ödülünü kazanırken, 10. Uluslararası İskenderiye Film Festivali\'nde de \'En İyi Senaryo\' ödülüne layık görüldü.

1995 yılında Z-1 Film Atölyesi\'ni kurdu. 33 öğretim üyesiyle birlikte parasız sinema eğitimi vermeye başladı. Okul hiçbir finansal yardım ve eğitim ücreti almadan 170 öğrenciye eğitim verdi. Ayrıca filmlerde çalışma ve pratik deneyim edinme şansı da sağladı. Atölye isimli bir dergi çıkardı. Küçük Sahne\'de Cumartesi Söyleşileri düzenledi.

1998 yılında Film Yönetmenleri Derneği\'nin Genel Başkanlığı\'na seçildi. Her cumartesi yapılan Türk Sinema Tarihi Seminerleri\'ni ve yine derneğin organizasyonuyla cuma günleri Film Analizi toplantılarını düzenledi. 40 Türk romanından uyarlamalar projesini TRT ile birlikte yaşama geçirdi. Projede yer alan filmlerin çekimleri halen dernek üyesi yönetmenlerimiz tarafından sürdürülmektedir.

Kendi yazdığı ve yönettiği \'Herkesin Bildiği Sırlar\' adlı oyun 5 Mart 1998\'de, \'Karşı Penceredeki Kadın\' ise Mart 1999\'da sahnelenmeye başladı. Aynı yıl \'Hayal Kurma Oyunları\' isimli filmi çekti. \'\'Yeni Türk Sineması\'\'nı yayınlayan grubun üyesi.

Film Yönetmenleri Derneği\'nin bir süre başkanlığını yapan Özkan\'ın yönettiği filmler arasında; \'Demiryol\' (1979), \'Yağmur Kaçakları\' (1987), \'Umutlar Yarına Kaldı\' (1988), \'Büyük Yalnızlık\' (1990), \'Ateş Üstünde Yürümek\' (1991), \'İki Kadın\' (1992), \'Bir Sonbahar Hikayesi\' (1994), \'Bir Kadının Anatomisi\' (1995), \'Yengeç Sepeti\' (1995), \'Bir Erkeğin Anatomisi\' (1997) ve \'Hayal Kurma Dersleri\' (2000) bulunuyor.

Bazı eleştirmenler, Yavuz Özkan\'ın sinemasında bir senaryo zafiyeti olduğunu (özellikle senaryosunu kendi yazdığı filmlerde) ileri sürseler de, sanatçının atmosfer yaratmadaki başarısı, dolaysız anlatım yeteneği ve uzun planlara dayanmasına rağmen filmlerinin dinamik bir yapı kurma yeteneği hiç tartışılmıyor.

Devamı
Gizle

Katkıda Bulunduğu Son 8 Yapım

Hepsini Göster
Tüm yorumlar (1)
Avatar
TILSIM (Star) | 17 Ocak 2009, 03:00

çok sevdiğim ,saydığım ,birzamanlar msn de konuştuğum sevecen bir yönetmen ,başarılarının devamını dilerim yavuz abiye :)

Cevap Yaz
0
1
Görüşleriniz